Disciplineren

Of je het nu leuk vindt of niet, je moet leren hoe je je kind effectief kan disciplineren. Er is echter een ding dat je moet onthouden. Disciplineren en straffen zijn twee erg verschillende dingen.

Met straffen geef je alleen maar aan dat je kind stout is. Je geeft niet aan wat hij/zij fout doet. Als een gevolg snapt hij/zij de straf mogelijk niet en kan zij/hij de actie en de straf niet met elkaar linken. Dit kan ervoor zorgen dat je dit gedrag terug ziet komen, omdat je niet duidelijk aan hebt gegeven wat je kind fout heeft gedaan.

Door je kind te disciplineren ga je:

  • Je kind het verschil tussen goed en slecht te leren.
  • Je kind leren de rechten van andere te respecteren.
  • Je kind leren welk gedrag acceptabel is en welk gedrag niet.

Je hebt misschien opgemerkt dat we bij elk punt het woord ‘leren’ hebben gebruikt. Disciplineren is een les. Eentje die je mogelijk keer op keer moet leren voordat deze begrepen wordt. Disciplineren zou logisch moeten zijn voor een kind en hij/zij moet de kans krijgen om fouten recht te zetten.

 

Disciplineren vs straffen voorbeeld

Je kind gooit zijn/haar kleurstiften over de vloer.

Straffen als een oplossing

Je geeft je kind een uitbrander en stuurt hem/haar naar zijn/haar kamer.

Disciplineren als een oplossing

Leg je kind uit dat de stiften kapot kunnen gaan of strepen op de vloer achter kunnen laten. Laat je kind zelf de stiften oppakken. Verstop vervolgens de stiften tot de volgende dag.

Ja de discipline had nog steeds een straf (de stiften verstoppen), maar je kind kon de straf associëren met zijn/haar gedrag.

De gewenste uitkomst van juist disciplineren is een kind die:

  • Zich geliefd en veilig voelt
  • Zelfvertrouwen heeft
  • Zelf discipline heeft en impulsen onder controle kan houden
  • Niet gefrustreerd raakt door de normale routine van het dagelijkse leven

Je speelt een veel grotere rol in het discipline proces dan je voorheen mogelijk dacht. Als je accepteert wanneer je kind scheld, discussieert of gewelddadig wordt, dan moedig je dit gedrag aan. Dit gedrag zal herhaalt worden, omdat je kind weet dat je mogelijk toegeeft (zelfs als het maar een keer was).

Door standvastig en consistent te zijn zal je kind uiteindelijk leren dat het het niet waard is om te vechten. Op de ene of andere manier zal je kind toe moeten geven.

 

Wees consistent

Wees consistent in hoe je je kind disciplineert en straft. Het is normaal voor kinderen om de limieten te testen. Als je kind de limieten uittest en je hier niks aan doet, dan stuur je gemengde signalen naar je kind. Als je een keer disciplineert, maar de tweede keer niet, dan geef je groen licht voor je kind om door te gaan met het slechte gedrag.

Zorg ervoor dat iedereen die voor je kind zorgt consistent is. Het maakt niet uit of dit je partner, familielid of vriend is. Als je kind erachter komt dat er een zwakte is, dan zal hij/zij die zeker benutten.

Ondeugend kind

 

Meer basis richtlijnen van disciplineren

Blijf kalm

Probeer zou goed mogelijk om niet te schreeuwen wanneer je kind zich niet gedraagt. Door je op deze manier te gedragen kan je je kind het idee geven dat het acceptabel is om kwaad te worden wanneer je je zin niet krijgt. Als je het gevoel hebt dat je bloed begint te koken, neem dan een pauze en haal diep adem. Disciplineer je kind alsnog wanneer je wat rustiger bent.

 

Herhaal commando’s niet te vaak

Als je je kind een keer verteld dat hij/zij zich niet moet misdragen, herhaal dit dan nog een keer met een waarschuwing wat er gebeurt wanneer hij/zij niet luistert. Als je kind dan nog niet luistert, dan moet je direct handelen. Herhaal een waarschuwing niet keer op keer, anders zal je kind snel leren dat je niet serieus bent en hij/zij door kan gaan met zich misdragen.

 

Gebruik ‘Ik’

Gebruik ‘Ik’ zinnen wanneer je je kind disciplineert. In plaats van ‘je maakt me boos omdat je je speelgoed niet opgeruimd hebt’ moet je zeggen ‘ik ben boos omdat je je speelgoed niet opgeruimd hebt’. Zinnen met je/jij kunnen beschuldigend overkomen en kunnen leiden tot een manier van opgroeien die vermeden kan worden.

 

Let op de kritiek

Leg je kind uit dat het gedrag onacceptabel is en niet je kind. Zorg ervoor dat je kind begrijpt dat je van hem/haar houdt, maar niet het slechte gedrag.

 

Let op complimenten

Het tegenovergestelde is dat je je kind niet continu complimenten moet geven, vooral voor routine activiteiten. Te veel complimenten geven kunnen je opmerkingen minder effectief maken.

 

Routine, routine, routine

Kinderen die deelnemen aan een dagelijkse routine reageren beter op disciplineren. Wees consistent met de tijden van het eten van maaltijden, badderen en bedtijd. Aangezien je kind al gewend is aan het opvolgen van je instructies, kan je betere resultaten verwachten wanneer je kind zich misdraagt.

Kwaad kind

 

Geen fysieke straffen

Een pak slaag geven. Het versterkt het feit dat het oké is om mensen te slaan wanneer ze zich misdragen. Een karaktertrek die je je kind niet aan wilt leren. Het is bewezen dat een pak slaag geven niet meer effectief is dan andere methodes van disciplineren en kan kinderen zelfs meer agressief en kwaad maken.

 

Beloningen en complimenten

Geef beloningen en complimenten voor goed gedrag, maar niet voor het uitvoeren van routine activiteiten.

Het is ook belangrijk dat je het verschil tussen belonen en omkopen begrijpt. Bij het omkopen geef je je kind iets om een taak te volbrengen, terwijl een beloning naderhand wordt gegeven. Je moet omkopen zo veel mogelijk vermijden, aangezien het je kind kan leren om eerst te nemen en dan te geven.

 

Wees een voorbeeld voor je kind

Of je het nu leuk vindt of niet zal de persoonlijkheid van je kind deels bestaan uit jou gedrag. Door een voorbeeld te zijn kan je ervoor zorgen dat je kind alleen maar positieve eigenschappen overneemt.

 

Ga niet discussiëren

Als je je kind moet straffen, ga er dan niet over discussiëren. Negeer protesten en voer je straf uit. Je kan nadat je kind gekalmeerd is wel discussiëren hoe de straf voorkomen had kunnen worden.

 

Reageer niet op alles

Ondanks al je inspanningen zal je kind nooit perfect zijn. Leer om kleine en niet gevaarlijke misdragingen te negeren, zoals draaien op een stoel. Op elk klein dingetje reageren die je kind doet kan leiden tot een minderwaardigheidscomplex.

 

De omgeving

Het belangrijkste punt is mogelijk wel dat je je kind een veilige omgeving moet bieden. Zorg ervoor dat je kind zich veilig en geliefd voelt. Als je kind dit gevoel heeft, dan is de kans groter dat hij/zij het disciplineren positief ontvangt.

Dat klinkt als een hoop om te onthouden niet waar? Maak je echter geen zorgen, want met een beetje oefening kan disciplineren zowel makkelijk als effectief zijn.

Compliment geven

 

Goed gedrag belonen

De eerste stap om beter te disciplineren is goed gedrag herkennen en aanmoedigen. Je zal ontdekken dat het veel makkelijker is om goed gedrag aan te moedigen, dan slecht gedrag te voorkomen.

De makkelijkste manier om goed gedrag aan te moedigen is complimenten geven wanneer je kind succesvol een taak afrond of goed presteert. Alhoewel de ondeugende lach van je kind je mogelijk een ander idee geeft, zoeken kinderen juist toestemming voor de dingen die ze doen, vooral van hun ouders.

Een simpele manier om je kind te laten weten dat hij/zij iets goed heeft gedaan is door hem/haar affectie te geven. Een knuffel, kus of glimlach om de kleine dingen te belonen, zoals stil zitten, een taak zonder gezeur afronden of zelfs samen spelen.

Vergeet niet om verbale goedkeuring te geven. Wanneer je dit doet zeg dan niet alleen ‘Goedzo’ of ‘Goed gedaan’. Verbind de goedkeuring met specifiek gedrag of acties. Zeg bijvoorbeeld ‘Ik vind het erg fijn wanneer je je boeken opruimt wanneer je ze niet meer gebruikt.’ Dit helpt je kind om zonder twijfels goed gedrag te identificeren.

Sommige kinderen reageren positief op goed gedrag leuk maken. De kans is groter dat je kind je instructies opvolgt wanneer hij/zij plezier heeft. Zeg bijvoorbeeld ‘zullen we kijken wie het meeste speelgoed op kan ruimen?’ Ga de competitie vervolgens aan met je kind, maar wees niet te competitief en laat je kind winnen.

Peuter disciplineren

 

Disciplineer technieken

We weten dat het erg lang geduurd heeft voordat we bij de technieken zijn beland. Het is echter belangrijk dat je eerst de basis begrijpt voordat je elke technieken effectief toe kan passen.

 

Afleiding

Je kan afleiding gebruiken om de aandacht van je kind van ongewenst gedrag weg te leiden. Stel een andere activiteit of speeltje voor. Gebruik niet iets wat je kind als een beloning zal zien om je kind af te leiden. Alle afleidingen zouden iets moeten zijn dat je kind alleen kan doen, zonder je help.

 

Zeg nee

Stop wangedrag door je kind streng in de ogen te kijken en nee te zeggen. Deze techniek werkt mogelijk niet wanneer je kind nog niet gewend is aan disciplineren.

 

Haal je kind weg

Als je kind zich misdroeg in een specifieke kamer, zoals spelen met de televisiemeubel, verplaats hem/haar dan naar een andere kamer. Zolang je kind zichzelf niet kan bezeren is het prima om weg te lopen en hem/haar geen aandacht te geven of toe te spreken over het wangedrag.

 

Gevolg

Laat je kind leren wat de gevolgen van zijn/haar acties zijn. Als je kind bijvoorbeeld de stiften op de vloer gooit, dan mag hij/zij er niet meer mee spelen.

 

Privileges ontnemen

Alle kinderen hebben activiteiten waar ze van genieten, zoals het kijken naar hun favoriete televisieprogramma of spelen met zijn/haar favoriete speelgoed tijdens het badderen. Wanneer je je kind disciplineert moet je aangeven dat het gevolg van zijn/haar wangedrag het ontnemen van deze activiteit of speeltje is. Zorg ervoor dat je ook handelt wanneer je kind zich blijft misdragen.

 

De time-out

Wanneer al het andere faalt kan de time-out een erg effectieve discipline techniek zijn. Dit is geschikt voor kinderen vanaf 18 maanden en je haalt hierbij je kind weg uit een omgeving waar hij/zij zich misdraagt.

Maak een stoel, plek op de vloer of specifieke plek in het huis vrij, waar geen speelgoed en andere personen zijn. Zorg ervoor dat je de tijd in de gaten houdt wanneer je kind weer terug mag naar de oorspronkelijke plek (en niet voordat jij hier toestemming voor hebt gegeven).

Time-out voor peuters wordt gedaan zodat ze kunnen hergroeperen en kalmeren. De time-out wordt vaak bepaald op basis van de leeftijd van je kind. Een minuut per jaar van je kind. Dus als je kleintje twee jaar is, dan zou twee minuten time-out voldoende moeten zijn.

Onthoud dat de time-out gebruikt wordt als een gevolg en zou alleen toegepast moeten worden als je kind zich blijft misdragen. Zorg ervoor dat je kleintje begrijpt dat de time-out een gevolg is van het doorgaan met het wangedrag na de waarschuwing. Als de waarschuwing niet werkt, dan moet je direct handelen.

Wanneer je je kleintje meeneemt naar de time-out moet je niet met hem/haar praten of discussiëren. Je wilt dat je kind nadenkt over zijn/haar gedrag. Je kan na de time-out hier wel met je kind over praten.

Als je kind niet rustig is, dan begint de time-out niet totdat hij/zij gekalmeerd is en blijft zitten. Zelfs als dit minuten of een uur duurt, blijf sterk. Je wilt dat je kleintje begrijpt dat wanneer hij/zij in de time-out wordt geplaatst, er geen weg terug is.

Time-out

 

Conclusie

We weten dat het opvoeden van een kind zeker niet een makkelijke taak is en dingen op papier altijd eenvoudiger klinken dan in de praktijk. Als je echter consistent bent met disciplineren en weet hoe je moet handelen bij bepaald gedrag, dan zal het uiteindelijk zeker een stuk makkelijker worden. Onthoud dat de aanhouder wint en zodra je kind weet waar de grenzen liggen zal het steeds makkelijker worden. Laat ons hieronder weten hoe jij je kind disciplineert, zodat andere lezers hier mogelijk ook van kunnen profiteren.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here